Sähköinen asiointi ja lomakkeet
Nettiajanvaraus
Voit varata ajan:
- diabeteshoitajalle
- ehkäisyneuvolaan
- etävastaanotolle (sairaanhoitajan)
- hammastarkastukseen, jos edellisestä tarkastuksesta on kulunut vähintään 2 vuotta
- influenssarokotukseen
- laboratorioon (vain lähetteellä)
- lastenneuvolaan 1, 2, 3, 5 ja 6 v. tarkastuksiin
- rokotuksiin (myös koronarokotuksiin)
- sairaanhoitajalle / terveydenhoitajalle
- äitiysneuvolaan (puhelinaika ja ensikäynti).
Vanhempi voi varata ajan alle 12-vuotiaalle lapselleen, jonka tietojen pitäisi näkyä vanhemmalle nettiajanvarauksessa. Jos lapsen tiedot eivät näy, voit olla yhteydessä it-asiantuntijaamme sähköpostitse osoitteeseen terveyspalveluiden-it@kaarina.fi tai puhelimitse numeroon 050 4754 719.
Etävastaanotto
Voit myös asioida meillä etänä.
Videovastaanottoon liitytään nettiajanvarauksen kautta.
Voit osallistua etävastaanotolle tietokoneella tai mobiililaitteella kuten älypuhelimella tai tabletilla, jossa on kamera. Mobiililaitteisiin pitää myös ladata ilmainen Lifecare-videoapplikaatio, mutta vastaanotolle liitytään silloinkin nettiajanvarauksen kautta.
Tekstiviestillä ilmoittautuminen
Huom! valitettavasti palvelu ei ole käytössä tällä hetkellä teknisistä ongelmista johtuen. (päivitetty 3.2.2022)
Lääkäreiden ja hoitajien vastaanotoille sekä suun terveydenhuoltoon on mahdollista ilmoittautua tekstiviestillä. Jotta tämä toimii, täytyy olla tekstiviestilupa annettuna. Sen voi antaa sähköisen asioinnin kautta kautta kohdassa "Omat tiedot" tai terveydenhuollon toimipisteessä
- Saat noin puoli tuntia ennen avosairaanhoidon tai suun terveydenhuollon vastaanottoaikaa terveyskeskukselta tekstiviestin.
- Ilmoittaudu vastaanotolle vastaamalla tekstiviestiin, laita viestiin pelkkä kirjain k. Lähetä vastausviesti vasta kun olet paikan päällä terveyskeskuksessa.
- Saat vahvistusviestin, jossa kerrotaan vastaanoton sijainti.
Chat-palvelu
Puhelimen ruuhkautumisen vuoksi chat-palvelu on ainakin helmikuun pois käytöstä. Keskitämme kaikki resurssit puhelinpalveluun. (15.2.2022)
Chat-palveluun pääset terveyspalveluiden koontisivulta. Chat on avoinna ma - to klo 8 - 15 ja pe klo 8 - 14.
Chatissä vastaamme yleisiin terveyspalveluita koskeviin kysymyksiin. Älä poistu sivulta, ennen kuin saat vastauksen tiedusteluusi. Kysymykset eivät tallennu chattiin. Huomioithan, että yhteys ei ole suojattu. Käytä henkilökohtaisissa asioissa Omahoito-viestiä.
Omaolo
Voit arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa, kuten koronavirusta. Omaolossa voit tehdä arvion useista muistakin vaivoista ja sairauden oireista, kuin koronaan liittyvistä. Jos oireesi tarvitsee ammattilaisen arviota sinulle vastataan arkena virka-aikaan kahden tunnin sisällä oirearvion lähettämisestä. Omaolon kautta asioidessa vältyt puhelimessa jonottamiselta.
Omaolo kertoo, millaista apua vaivasi vaatii, tarjoaa itsehoito-ohjeita sekä arvion siitä, milloin sinun kannattaa hakeutua lääkäriin. Jos lähetät tekemäsi arvion terveyskeskukseen, tulee sinulle vastaus sähköisessä muodossa Omaolon kautta kahden tunnin sisällä, terveyskeskuksen aukiolon rajoissa.
KORONA-OIREARVION osalta nyt myös alle 15-vuotiaan huollettavan puolesta-asiointi on mahdollista. Puolesta-asiointia varten sinun tulee tunnistautua palveluun ensin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen voit valita palvelun etusivulta, ketä tekemäsi oirearvio koskee. Saat palvelussa joko omahoito-ohjeet tai sinut ohjataan lähettämään oirearvio sähköisen palvelukanavan kautta terveyskeskukseen. Yhteydenotto ammattilaiselta tulee oirearvion tehneelle huoltajalle.
Omahoito-viestit
Voit lähettää sekä vastaanottaa Omahoito-viestejä ammattilaiselle nettiajanvarauksen kautta klikkaamalla kohdasta Viestit. Palvelu vaatii toimiakseen kertaluontoisen suostumuksen, jonka voit antaa Viestit osiosta. Ammattilainen näkee viestit potilastietojärjestelmästä. Kun ammattilainen on laittanut sinulle uuden viestin, joka on luettavissa nettiajanvarauksen kautta, saat siitä tekstiviestin. Tarkastathan omista tiedoista, että puhelinnumerosi on oikein.
Omahoito-suostumus vaaditaan myös jos haluat, että mahdollinen koronatestin vastaus lähtee automaattisesti potilastietojärjestelmästä. Suostumuksen lisäksi tarkastathan nettiajanvarauksesta Oma tiedot kohdasta, että puhelinnumerosi on oikein ja tekstiviestiluvat on annettuna.
Sähköiset lomakkeet
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen asiakirjahallinnon asiakaspalvelu vastaa asiakastiedusteluihin terveydenhuollon potilasasiakirjoista ja sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista ja antaa neuvontaa näihin kohdistuvien tietopyyntöjen tekemiseen sekä antaa neuvontaa tietosuoja-asioissa.
Asiakirjahallinnon asiakaspalvelunumero puh. 02 313 2989, palveluajat ma-pe klo 9.00–11.00 ja 12.00–15.00.
Kaikki asiakirjapyynnöt lähetetään kirjallisesti ja omakätisesti allekirjoitettuna Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kirjaamoon, joka rekisteröi saapuneen tietopyynnön ja ohjaa tietopyynnön sen käsittelevälle taholle. Vaihtoehtoisesti tietopyynnön voi toimittaa sähköisesti Suomi.fi-viestinä. Sähköpostina tietopyyntöjä ei tule toimittaa.
Lisätietoa ja tietopyyntöjä varten täytettävät lomakkeet löydät täältä.
Puolesta-asioinnin ja terveyskeskuksen vaihtamisen lomakkeet voit toimittaa tulostamalla ja palauttamalla lomakkeen terveyskeskukseen.
Puolesta-asiointi, valtakirja (pdf)
Puolesta-asioinnin peruutus (pdf)
Terveyskeskuksen vaihtaminen (pdf)
Muistutus (pdf)