Terveyspalveluiden usein kysytyt kysymykset
Etävastaanotto
K: Mistä kirjaudun videokeskusteluun?
V: Kaarinan terveyspalveluiden nettisivuilta nettiajanvarauksen kautta. Vaikka osallistuisit puhelimella tai tabletilla, kirjaudutaan silti aina ensin nettiajanvaraukseen, josta pääsee liittymään videovastaanotolle. Mobiilisti etävastaanotolle osallistuessa pitää olla Lifecare Video -applikaatio ladattuna. Lue ohjeet etävastaanoton käytöstä.
Laboratorio
K: Pitäisi päästä laboratorioon verikokeisiin.Keneltä saisin lähetteen?
V: Lähetteen saat joko hoitajalta tai lääkäriltä. Voit lähettää asiastasi viestin meille nettiajanvarauksen kautta "Omahoito-viestit" -kohdasta.
K: Mistä näen, mitä laboratoriokokeita lääkäri on minulle määrännyt?
V: Omakannan kautta.
K: Lähetteessä oli virtsatutkimus. Mistä voin hakea purkin ja pitääkö mainita tutkimuksen nimi, että saan oikeanlaisen purkin?
V: Purkin saat terveysasemalta. Me huolehdimme, että saat oikean purkin ja ohjeet näytteenottoa varten.
Maksut
K: Iäkäs äitini on tulossa laboratorioon, ja kysyisin maksetaanko jo siinä vaiheessa terveyskeskuksen vuosimaksu? Jos maksetaan, niin paikan päällä vai tuleeko lasku kotiin?
V: Maksu menee ainoastaan lääkärin vastaanottokäynnistä ja lasku lähetetään jälkikäteen kotiin. Vuodessa maksetaan kolmesta lääkärin vastaanotosta. Jos tulee useampi käynti, eivät ne enää maksa erikseen.
K: Maksaako sairaanhoitajalla käynti?
V: Ei maksa. Jos lääkäri pyydetään käymään sairaanhoitajan vastaanotolle, menee käynnistä lääkärin käyntimaksu 20,90 €.
Oirepäiväkirja
K: Minun pitäisi pitää päänsärkypäiväkirjaa lääkäriä varten. Mikä päiväkirja olisi hyvä?
V: Tämä Terveyskylän sivuilta löytyvä.
Parkkipaikat
K: Onko parkkipaikkoja ovien läheisyydessä? Pääseekö ovien eteen ajamaan auton kanssa?
V: Pääoven, neuvolan ja Vintin oven eteen sekä terveyskeskuksen takana olevan apuvälinelainaamon ja fysioterapian ovien eteen voi pysähtyä hetkeksi autolla asiakkaan kyyditsemiseksi tai tavaroiden purkamiseksi.
Puolesta-asiointi ja tietopyynnöt
K: Miten tehdään puolesta asiointi -sopimus?
V: Tulosta ja täytä valtakirja-lomake ja tuo tai lähetä se Kaarinan terveyskeskuksen INFOON.
K: Minun pitäisi varata tyttärelleni netin kautta aika lääkärin tarkastukseen. En onnistu, koska kun omilla pankkitunnuksilla kirjaudun ajanvaraukseen sisälle, ei siellä ole valittavana kuin oma nimeni. Miten toimin?
V: Alle 12-vuotiaan huollettavan kohdalla puolesta-asiointi oikeuden pitäisi muodostua vanhemmille automaattisesti. Jos näin ei ole, ole yhteydessä it-asiantuntijaan puh. 02 588 2402 tai ajanvarausnumeroon 02 588 2600.
K: Olen aikoinaan syntynyt ja asunut Kaarinassa ja tarvitsisin vanhoja terveystietojani Kaarinasta. Miten saisin tiedot?
V: Voit katsoa tietojasi OmaKannasta. Voit myös tulostaa ja täyttää rekisteritietojen tarkastuspyyntölomakkeen ja merkitä siihen mitä tietoja haluat ja miltä ajalta. Tiedot haetaan valmiiksi ja ne voi sitten noutaa Infosta.
Reseptit
K: Minulla on virtsatietulehduksen oireita. Onko siihen mahdollista saada antibiootti ilman käyntiä terveyskeskuksessa?
V: Kyllä, tee oirearvio Omaolo-palvelun kautta tai soita ajanvaraukseen p. 02 588 2600.
K: Minun pitäisi saada pikaisella aikataululla uusittua reseptejä, miten minun tulee toimia?
V: Voit jättää reseptin uusimispyynnön joko apteekissa tai Omakannan kautta tai ajanvarausnumerosta 02 588 2600.
Rokotukset
K Mistä saan koronarokotustodistuksen?
V: Voit tulostaa todistuksen Omakannasta. Koronatodistuksen näkymisessä voi olla viivettä.
-
Jos et voi tulostaa todistusta itse ja olet esimerkiksi lähiaikana matkustamassa, voit saada todistuksen Kaarinan pääterveysasemalta tai rokotuspisteestä Oskarintalolta. Todistusta ei saa välttämättä saman päivän aikana. Voit tiedustella todistusta:
- laittamalla Omahoito-viestin ajanvarauksen kautta
- tulemalla pääterveyskeskuksen ajanvaraukseen
- soittamalla terveyskeskuksen vaihteeseen. -
Kiireellisissä tilanteissa voit myös noutaa todistuksen suoraan kaupungin koronarokotuspisteestä klo 9-15 välisenä aikana. Tähän et tarvitse ajanvarausta.
K: Haluaisin reseptin matkailijan hepatiittirokotuksiin, miten toimin?
V: Ota yhteyttä terveydenhoitajaan Omahoito-viestillä, jolloin saat sähköisen reseptin meiltä ja ajan rokotusta varten. Hae rokote apteekista juuri ennen rokotusaikaa.
K: Haluaisin pneumokokkirokotuksen. Onko rokote hankittava itse apteekista vai saako sen vastaanotolta?
V: Ota yhteyttä terveydenhoitajaan Omahoito-viestillä, jolloin saat sähköisen reseptin meiltä ja ajan rokotusta varten. Hae rokote apteekista juuri ennen rokotusaikaa.Saat rokote-reseptin lääkäriltä, mutta maksat sen itse hakiessasi apteekista.
K: Olen saanut viimeksi jäykkäkouristusrokotteen vuonna 2010. Tuleeko minun hakea uusi rokote tänä vuonna vai onko rokote voimassa vielä toiset 10 vuotta?
V: Alle 65-vuotiaille rokotus on voimassa 20 vuotta, yli 65-vuotiaille 10 vuotta, lisätietoa rokotusohjelmasta THL:n sivuilta.
K: Mistä voin tiedustella onko jäykkäkouristusrokotukseni vielä voimassa?
V: Voit lähettää nettiajanvarauksen kautta Omahoitoviestin sairaanhoitajalle tai kysyä asiaa terveyskeskuksen chat-palvelusta. Voit myös varata netistä soittoajan rokotehoitajalle, jolloin hän soittaa sinulle valittuna aikana, tai voit itse soittaa hänelle puh. 02 588 2528 klo 12-12.30 tai 02 255 2600.
Röntgen
K: En ole ihan varma onko minulla lääkäriltä jo lähete ultraan. Mistä voisin tarkistaa tämän?
V: Voit soittaa röntgentoimistoon p. 02 588 2240 . Samalla voit varata ajan ultraäänitutkimukseen.
Sairauslomatodistus
K: Tarvitsen sairauslomatodistuksen sairaan lapsen hoidosta. Soitanko ajanvaraukseen vai saisinko todistuksen muuta kautta? Tai mitä jos tarvitsen itse sairauslomaa?
V: Voit lähettää Omahoitoviestin sairaanhoitajalle tai soittaa ajanvaraukseen p.02 588 2600.
Terveyskeskuksen vaihto
K: En asu Kaarinassa, mutta mietin voisinko tulla Kaarinan terveyskeskuksen piiriin?
V: Kyllä, jos vaihdat Kaarinan terveyskeskuksen omaksi terveysasemaksesi. Täytä tämä lomake. Terveyskeskuksen, josta haluaa saada palvelua, voi valita kerran vuodessa. Vaihto tapahtuu täyttämällä ilmoitus, joka tulee toimittaa sekä nykyiseen että tulevaan terveyskeskukseen. Vaihto kannattaa tehdä hyvissä ajoin, lomakkeiden käsittelyaika on noin 2 viikkoa.
Vastaanotot
K: Pääseekö korvakipuisen lapsen kanssa vastaanotolle aamulla ilman ajanvarausta?
V: Kyllä, klo 8-9 välillä. Paikalle kannattaa tulla heti klo 8.00.
K: Mistä voin tarkistaa varatut aikani?
V: Omakannan kautta tai nettiajanvarauksesta.
K: Voiko lääkärille varata soittoajan?
V: Sairaanhoitaja tekee aina ensin hoidontarpeen arvion puhelimessa, jossa mietitään mikä on paras tapa hoitaa asiaasi eteenpäin. Tarvittaessa varataan soittoaika lääkärille.
K: Pääseekö aamuisin terveydenhoitajalle ilman ajanvarausta vai tarvitseeko varata aika?
V: Kaikki vastaanotot toimivat ajanvarauksella. Voit varata ajan netistä tai soittamalla 02 588 2600.
K: Mistä voin varata ajan seksitautia epäillessä?
V: Voit tehdä seksitautiepäily oirearvion Omaolon kautta. Tai ota yhteys ehkäisyneuvolaan p. 02 588 2483 (ma-to klo 12-13) tai terveyskeskuksen ajanvaraukseen p. 02 588 2600.
K: Onko Kaarinassa savuttomuushoitajaa?
V: On, varaa aika terveydenhoitajalle netistä tai soittamalla 02 588 2600.
K: Onko Kaarinassa omalääkäri?
V: Kaarinassa voit valita lääkärisi itse. Sinun kannattaa valita yksi "omalääkäri", jolla asioit jatkossakin. Jos sairastat pitkäaikaissairautta, kuten diabetestä, sinulle on mahdollista nimetä oma yhteyshoitaja, jonka kautta voit jatkossa hoitaa asiasi meillä, esim. Omahoitoviestein tai puhelimitse. Voit pyytää omaa yhteyshoitajaa, kun seuraavan kerran asioit meillä.
K: Minulle on laitettu lähete fysioterapiaan. Pitääkö minun itse varata sinne aika vai soitetaanko sieltä minulle?
V: Sinun pitää varata aika itse p. 02 588 2280, ellette ole erikseen sopineet lääkärin kanssa, että fysioterapeutti soittaa sinulle.
K: Miten onnistuu parin tikin poisto Piikkiön terveyskeskuksessa ilman ajanvarausta?
V: Sinun kannatta varata aika netistä sairaanhoitajalle, joka poistaa tikit.
K: Paljonko pienen luomen poisto maksaisi suurin piirtein? Ja mikäli haluan ajan varata, minkä aiheen alle?
V: Lääkärin käyntimaksu peritään kolmelta ensimmäiseltä käyntikerralta / kalenterivuosi. Maksu on aina sama riippumatta siitä, tehdäänkö toimenpiteitä. Nettiajanvarauksesta ei voi varata toimenpideaikoja, kuten luomenpoistoja, vaan näissä tapauksissa pitää aina soittaa ajanvaraukseen p. 02 588 2600.