Kaarinan verkkosivuille arvosanaksi 7,75

Julkaistu: 21.1.2021 | Päivitetty: 22.8.2023
Käyttäjät arvioivat Kaarinan kaupungin verkkosivuja kyselyllä, joka toteutettiin 30.10.2020 -3.1.2021.

Kyselyyn vastasi 737 henkilöä. Sivuston käyttäjätyytyväisyysindeksiksi saatiin 3,52 (asteikko 1-5). Kaikkien vastaajien verkkosivuille antamien kouluarvosanojen (asteikko 4-10) keskiarvo oli 7,75. 

Vastaajat olivat sitä mieltä, että sivusto on hyödyllinen, että sen sivut toimivat ongelmitta, ja että sivusto säästää aikaa ja vaivaa. Toisaalta koettiin, että sivusto ei erityisemmin erotu edukseen, että sivustolla olevan tiedon löytämisessä on joskus vaikeuksia. 80 % vastaajista ilmoitti kuitenkin löytäneensä hakemansa tiedon.

Vastaajien kesken arvottiin tuotepalkintoja. Arvonnan voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti sähköpostitse. Kiitos kaikille vastaajille ja onnea voittajille! Kehitämme sivujamme edelleen.

Yhteenveto tuloksista

Vastaajien taustatietoja

76 % vastaajista on Kaarinan kaupungin asukkaita ja 24 % ulkopaikkakuntalaisia. Naisia vastaajista oli 60 % ja miehiä 40 %.

Vastaajien ikäryhmistä suurimmat ovat järjestyksessä yli 65-(22 %), 36-45-(19 %), 46-55-(19 %), 56-65-(18 %), 26-35-(12  %), sekä 15-18-vuotiaat (6  %).

Asemaltaan tai ammatiltaan vastaajat olivat useimmiten eläkeläisiä (27 %), työntekijöitä (20 %), toimihenkilöitä (15 %), ylempiä toimihenkilöitä (11 %), sekä opiskelijoita (8 %).

Kaikista vastaajista 4 % käy Kaarinan kaupungin verkkosivuilla päivittäin, 27 % viikoittain, 26 % kuukausittain, 35 % satunnaisesti, ja 8 % oli sivuilla ensimmäistä kertaa. 38 % tuli sivuille vanhasta muistista, 35 % tuli sivuille hakupalvelun kautta, 11 % tuli toisella sivulla sijaitsevan linkin kautta, 4 % tuli sivuille kuntatiedotteiden ansiosta, ja 4 % tuli sivuille sattumalta.

Mitä haetaan, millaisia palveluita toivottiin?

Eniten vastaajat olivat tulleet hakemaan sivuilta terveydenhoitoon liittyvää tietoa (37 %), ajankohtaisasiaa (33 %), vapaa-aikaan ja harrastuksiin/liikuntaan liittyvää tietoa (20 %), kirjastoon liittyvää tietoa (13 %), sekä yhteystietoja (10 %).

80 % oli löytänyt hakemansa tiedon, kun taas 10 % ei ollut löytänyt hakemaansa tietoa. 10 % ilmoitti, ettei hakenut sivuilta mitään erityistä.

Kunnallisiin tahoihin liittyen eniten haluttaisiin mahdollisuuksia asioida verkon välityksellä terveydenhuoltoon liittyvissä asioissa (46 %), liikunta- ja vapaa-aikapalvelujen kanssa (30 %), kirjaston kanssa (25 %), sekä koulujen, opistojen ja oppilaitosten kanssa (20 %).

Mielipiteitä sivustosta

Vastaajat olivat tutkittavasta verkkosivustosta sitä mieltä, että sivusto on hyödyllinen, että sen sivut toimivat ongelmitta, ja että sivusto säästää aikaa ja vaivaa. Toisaalta sivustosta oltiin myös sitä mieltä, että sivusto ei erityisemmin erotu edukseen, että sivustolla olevan tiedon löytämisessä on joskus vaikeuksia.

Sivuston käyttäjätyytyväisyysindeksiksi saatiin 3,52 (asteikko 1-5). Kaikkien vastaajien verkkosivuille antamien kouluarvosanojen (asteikko 4-10) keskiarvo oli 7,75.

Avoimet vastaukset

Vastaajille annettiin mahdollisuus esittää kehitysehdotuksia verkkosivuston parantamiseksi, sekä antaa muita kommentteja sivuista. Tällöin sivustoon kohdistuvissa toiveissa ja kommenteissa esiintyi mm. seuraavia aiheita:

  • Enemmän ja näkyvämpää tiedottamista ajankohtaisista ja paikallisista asioista ja tapahtumista
  • Enemmän käyttäjäystävällisyyttä ja helppokäyttöisyyttä
  • Hakutoimintoon parannuksia
  • Kohennusta sivujen ulkoasuun
  • Sivusto kaipaa uudenaikaistamista
  • Lisää selkeyttä sivuihin
  • Lisää erilaista tietosisältöä sivuille
  • Lisää vuorovaikutteisuutta ja sähköisiä palveluita sivuille
  • Ongelmia sivujen ja palvelujen toimivuudessa
  • Sivuilla olevien tietojen parempi päivittäminen
  • Positiivisia kommentteja sivuista
  • Kritiikkiä sivustolle tehtyjä uudistuksia kohtaan
  • Vaikeuksia löytää etsittyjä tietoja sivuilta: asiat helpommin löydettäviksi
  • Yhteystietoja kattavammin esille ja helpommin löydettäväksi
  • Sekä muita kommentteja ja kehitysehdotuksia

 

Kuntien internet-sivujen käyttäjätutkimus toteutetaan vuosittain kaikille Suomen kunnille avoimena tutkimuksena. Tutkimuksella kartoitetaan kuntien verkkosivujen käyttäjäkunnan mielipiteitä kuntien tarjoamista verkkopalveluista, ja kunnat voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään internet-palvelujaan. Vuoden 2021 alkupuolella laaditaan vielä kaikille kunnille yhteinen yhteenvetoraportti, jossa tarkastellaan kuntien yhteisesti saamaa vastaajapalautetta. Tutkimuksen toteuttaa Suomen OnlineTutkimus Oy.

Jaa