Tunnistautuminen sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu: Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan tunnistautumisen yhteydessä

Julkaistu: 12.5.2025 | Päivitetty: 12.5.2025

Jos sinulla ei vielä ole Suomi.fi-viestipalvelu käytössä, sen käyttöönottoa ehdotetaan automaattisesti 12.5.2025 alkaen kaikille täysi-ikäisille. Ehdotus tulee näkyviin, kun olet tunnistautumassa vahvasti viranomaisen, kuten esimerkiksi Verohallinnon, sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti. Kaarinan kaupunki ei toistaiseksi lähetä viestejä Suomi.fi-palvelun kautta, mutta tähän saattaa tulla muutos vuoden 2026 aikana.

Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen sähköinen postilaatikko, joka korvaa paperipostitse saapuvan viranomaispostin. Palvelua käyttävät useat viranomaiset ja määrä kasvaa jatkuvasti.  Sähköinen posti on luettavissa kaikkialla, missä kuljetkin.

Suomi.fi-viestien käyttöönotto säästää aikaa sekä kansalaisilta että viranomaisilta, kun viestit kulkevat nopeasti ja varmasti oikealle vastaanottajalle. Samalla se vähentää paperipostin käsittelyyn liittyviä kustannuksia ja ympäristövaikutuksia.

Suomi.fi-viestit helposti käyttöön

Keväällä 2025 tehtävässä muutoksessa Suomi.fi-viestit ei tule kenellekään automaattisesti käyttöön, vaan voit itse päättää palvelun käyttöönotosta. Viestien käyttöönoton voi tehdä heti tunnistautumisen yhteydessä tai sen voi ohittaa ja jatkaa tunnistautumista normaalisti.

  • Käyttöönottoehdotus näytetään sinulle, jos olet täysi-ikäinen ja sinulla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä.
  • Näet ehdotuksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta aina, kun tunnistaudut vahvasti julkisen hallinnon asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksella. 
  • Käyttöönotto vaatii sähköpostiosoitteen ilmoittamisen ja vahvistamisen tunnin sisällä. Saat sähköpostiisi ilmoituksen, kun sinulle on saapunut uutta postia Suomi.fi-viesteihin.
  • Voit halutessasi ohittaa Suomi.fi-viestien käyttöönoton ja jatkaa tunnistautumista normaalisti. Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön myös myöhemmin.

Huomaathan, että jos asioit yrityksen tai toisen henkilön puolestaehdotus ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit koskee sinulle itsellesi lähetettyjä viestejä. Kun hyväksyt Suomi.fi-viestien käyttöönoton, Suomi.fi-viestit tulee siis käyttöön sinulle itsellesi, ei sille henkilölle tai yritykselle, jonka puolesta olet menossa asioimaan.

Havainnekuva, miten tunnistautuminen julkisen hallinnon asiointipalveluihin muuttuu keväällä 2025.

Miten sähköiset viestit voi lukea? 

  • Voit lukea Suomi.fi-viesteihin saapuneet viranomaisviestit Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja siirtymällä siellä kohtaan "Viestit".
  • Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.
  • Saat ilmoituksen sähköpostiisi aina, kun sinulle saapuu Suomi.fi-viesteihin uusi viesti. Saat ilmoitukset saapuneista viesteistä myös Suomi.fi-mobiilisovelluksessa, jos olet ladannut sovelluksen käyttöösi.
  • Voit myöhemmin siirtyä takaisin paperipostin vastaanottajaksi muuttamalla Suomi.fi-viestien asetuksia. Näin siirryt takaisin paperipostin vastaanottajaksi

Voit ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön osoitteessa https://suomi.fi/viestit tai lataamalla käyttöösi Suomi.fi-mobiilisovelluksen.

Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?

Suomi siirtyy vaiheittain kohti sähköistä viranomaisviestintää. Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin kirjautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.

Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää ilmoittamalla asiasta, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.

Siirtyminen digitaaliseen viestintään tuo merkittäviä hyötyjä. Se säästää yhteiskunnan varoja kymmeniä miljoonia euroja vuodessa ja helpottaa kansalaisten arkea. Viranomaispostit ovat nopeasti saatavilla, löytyvät yhdestä paikasta ja ovat aina käytettävissä.

Lisätietoja  

Lisätietoja Suomi.fi-viesteistä 

Lisätietoja Suomi.fi-tunnistuksesta

Lue lisää digitaalisesta viranomaisviestinnästä

Jaa