K23002 Piikkiön taajaman ja kehätien varren osayleiskaava

Piikkiön taajaman ja Kehätien varren osayleiskaava on rakennemallin kehitettävä lähialueen keskus ja yleiskaavallinen kehittämiskohde.

Sijainti

Suunnittelualuetta rajaavat luoteessa ja koillisessa Liedon raja ja etelässä Kuusistonsalmi. Suunnittelualueeseen kuuluvat alueet Tuorlasta Makarlaan ja Nunnasta Pukkilaan ja Kirismäkeen.

Kehätien vartta suunnitellaan yhdessä Liedon kunnan kanssa

Suunnittelun tavoitteet

Piikkiön taajama kuuluu maakuntakaavan kaupunkikehittämisen kohdealueeseen ja kaupunkiseudun rakennemallin kehitettäviin aluekeskuksiin. Alueella on oikeusvaikutukseton Piikkiön keskustan osayleiskaava vuodelta 1999. Maakuntakaava on alueen ainoa oikeusvaikutteinen ylemmän tason kaava.

Kaavatyö edellyttää perusselvityksiä, joista rakennusinventointityö on valmistunut. Painopiste on tavoitteiden tarkentamisessa, yleispiirteisen kehityskuvan laatimisessa sekä tarvittavien selvitysten laatimisessa/käynnistämisessä. Suunnitteluun vaikuttavat keskeisesti alueen liikennehankkeet: Turku-Helsinki nopean junayhteyden hanke, Turun kehätien parantaminen välillä Kausela-Kirismäki sekä Raadelma-Pukkila välisen tieyhteyden selvittäminen.

Väyläviraston kahdessa vaiheessa toteuttama Turun kehätien (kt 40) parantamishanke välillä Kausela-Kirismäki on valmistumassa vuoden 2023 aikana. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kehätien Pukkilan ja Kirismäen välinen tieosuus rakennettiin nelikaistaiseksi ja tasoliittymät poistettiin rakentamalla Pukkilan eritasoliittymä ja Sippaan risteyssilta sekä parantamalla Kirismäen eritasoliittymää. Lisäksi kehätielle rakennettiin rinnakkaisteiden ja kevyen liikenteen verkostot ja melunsuojausta kohennettiin parannettavien kohteiden kohdalla. Hankkeen toisessa vaiheessa kehätien liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamista on jatkettu mm. nelikaistaistamalla kehätien tieosuus Pukkilasta Kauselaan. Kehätien varteen on tavoitteena kehittää yritysalue valtakunnallisten väylien varrelle. Väylävirasto on laatinut osana Helsinki-Turku nopean junayhteyden hanketta ratalain mukaisen yleissuunnitelman Salo-Turku kaksoisraiteesta välille Salon Hajala - Kaarinan Nunna. Ratasuunnitelman laadinta on käynnistymässä. Ratasuunnitelmassa rataosuudelle suunnitellaan toinen raide nykyisen raiteen viereen sekä tarvittavat oikaisut, mukaan lukien ns. Piikkiön oikaisu.

Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on tunnistettu ensimmäisen vaiheen selvitystarpeena tieyhteys välillä Raadelman liittymä (vt 1) - Pukkilan liittymä (kt 40) - Liedon keskustan itäpuoli (vt 10). Uuden tieyhteyden mahdollisia linjauksia selvitetään alustavasti seudullisessa suunnittelussa.

Kartat ja muut suunnitelmat

Käyntiosoite