Laite- ja digiopastukset

Laite- ja digiopastuksia annetaan pääkirjastossa. Tulethan opastukseen vain terveenä.

Laite- ja digiopastukset

Pääkirjaston laite- ja digiopastuksessa saat apua tietokoneen peruskäytössä, oman älylaitteesi käytössä sekä sähköisten palveluiden asioinnissa. Opastusta voi saada myös pääkirjaston palveluihin, kuten tulostukseen, kopiointiin tai kirjastoläppärin lainaukseen.

Voit varata ajan soittamalla pääkirjaston neuvontaan puh. 02 588 4400 tai käymällä paikan päällä. Voit varata opastuksen tunniksi kerrallaan. Opastus tapahtuu kirjaston laitteilla (läppäri) ja niillä olevilla ohjelmilla tai omalla laitteellasi ja se on maksutonta. Pankki-, Kela- tms. asioihin voimme tutustua vain yleisellä tasolla ilman kirjautumista.

Kurkista nettimaailmaan

Osaatko käyttää tietokonetta ja hiiri on hallussa, mutta internet, sosiaalinen media tai e-aineistot askarruttavat? Varaa aika pääkirjaston asiakasopastukseen.

Maksuttomien asiakasopastuksien aiheina ovat mm. internetin perusteet, sähköpostin käyttö, Facebook-tilin luominen ja tiedonhaun opetus. Myös e-aineistojen ja joidenkin älylaitteiden (puhelin, tabletti) käyttöön saa neuvoa. Kysy lisää ja varaa aika soittamalla puh. 02 588 4400 tai käymällä kirjastossa.

Tietokoneen käytön perusteet pitää olla hallussa opastuksiin tullessa. Muista ottaa oma laite mukaan, jos tarvitset opastusta juuri tietyn laitteen käyttöön.

Opastuksien teemat

Kurkistus nettimaailmaan. Mikä on selain? Miten netissä surffataan turvallisesti? Miten googlataan eli haetaan tietoa netissä? Jos aikaa jää, voimme myös tutustua yhteen toivomaasi nettipalveluun, esimerkiksi käydä vaikka nettiostoksilla tai harjoitella sähköisen lomakkeen täyttämistä. Pankki-, Kela- tms. asioihin voimme tutustua vain yleisellä tasolla ilman kirjautumista.

Pidetään yhteyttä - netissä. Miten saan sähköpostitilin? Miten sähköpostia lähetetään ja otetaan vastaan? Miten liite lisätään tai avataan?

Jaettu ilo – tutustutaan sosiaaliseen mediaan. Ihmetellään yhdessä Facebookia, Instagramia, Twitteriä, YouTubea tai jotain muuta sosiaalisen median palvelua. Valitse oma sosiaalisen median kanavasi ja sukelletaan someen turvallisesti.

E-sitä ja e-tätä. Siis mitä? Miten e-kirja lainataan ja luetaan? Entä e-äänikirja? Käytämme esimerkkilaitteena pöytäkonetta, kirjaston läppäriä tai omaa älylaitettasi. Voimme tutustua myös nettilehtien maailmaan.

Etsivä löytää? - Tiedonhaun opetusta. Miten tietoa haetaan ja mistä sitä kannatta hakea? Tutustutaan kirjastojen omiin tiedonhaku-kanaviin ja Google-hakukoneeseen.

Valtakunnallisen digitukiverkoston jäsenmerkki. Kaarinan kulttuuri- ja kirjastopalvelut on Valtakunnallisen Digitukiverkoston jäsen. Tämä tarkoittaa, että organisaatio tarjoaa tai kehittää digitukea ja on sitoutunut digituen eettisen ohjeistuksen noudattamiseen.

Jaa