Käyttäjäkysely antoi arvokasta palautetta kaupungin verkkosivujen kehittämiseksi
Kaarinan kaupungin verkkosivut saivat kevään ja kesän 2024 aikana toteutetussa käyttäjäkyselyssä arvosanan 7,91. Kyselyyn otti osaa 879 vastaajaa. Vastaajat antoivat sivuista positiivista palautetta mutta esittivät myös parannusehdotuksia.
Kyselytutkimukseen vastanneet olivat kaupungin verkkosivuista sitä mieltä, että sivusto on hyödyllinen, sen sivut toimivat ongelmitta ja sivusto on yleisesti ottaen helppokäyttöinen. Toisaalta vastaajat olivat myös sitä mieltä, että sivusto ei erityisemmin erotu edukseen, sivustolla olevan tiedon löytämisessä on joskus vaikeuksia ja sivustolla olevaa tietosisältöä voisi nykyisestään vielä kasvattaa.
- Vaikka 83 prosenttia vastaajista kertoi löytäneensä hakemansa tiedon, sivuston omaan hakutoimintoon toivottiin parannuksia. Lisäksi vastaajat toivoivat sivujen aktiivisempaa päivittämistä ja parannuksia sivuston ulkoasuun, Kaarinan kaupungin verkkotoimittaja Salla Nurminen sanoo.
Sivuston kokonaisarvosana hieman entistä parempi
Eniten vastaajat olivat tulleet hakemaan sivuilta vapaa-aikaan ja harrastuksiin tai liikuntaan liittyvää tietoa, ajankohtaisasiaa, kirjastoon liittyvää tietoa, tapahtumakalenteria, kulttuuriin liittyvää asiaa sekä varhaiskasvatukseen liittyvää tietoa. 72 % vastaajista oli Kaarinan kaupungin asukkaita ja 28 % ulkopaikkakuntalaisia.
Kaupungin sivusto sai vastaajilta arvosanan 7,91. Tämä on hieman parempi kuin vuonna 2020, jolloin kyselytutkimus toteutettiin Kaarinassa edellisen kerran ja jolloin arvosanaksi tuli 7,75.
- Kaupungin verkkosivuille on lähitulevaisuudessa tulossa uudistuksia, jotka parantavat käyttökokemusta entisestään. Tiedotamme tästä tarkemmin syksyn ja talven aikana, Nurminen sanoo.
Jatkossa käyttäjäkysely toteutetaan vuosittain
Kyselytutkimus toteutettiin 2.5.-28.8.2024 Kaarinan kaupungin verkkosivuille tuodulla ponnahdusikkunalla, joka sisälsi sähköiseen kyselylomakkeeseen johtavan linkin. Tutkimuksen toteutti Suomen OnlineTutkimus Oy.
- Jatkossa toteutamme käyttäjäkyselyn vuosittain, jotta näemme, miten tekemämme parannukset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen, Nurminen sanoo.
Vuoden 2025 alkupuolella ilmestyy vielä kaikille tänä vuonna tutkimukseen osallistuneille kunnille yhteinen yhteenvetoraportti, josta käyvät ilmi kuntien verkkosivujen käyttäjäkunnan keskimääräiset mielipiteet, toiveet ja tarpeet koskien kunnallisten verkkopalvelujen tarjontaa. Raportin pohjalta Kaarinan kaupunki voi verrata omista verkkosivuistaan saamaansa palautetta kuntien saamaan keskimääräiseen palautteeseen.
Kaikkien kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken on arvottu palkintoja ja voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti. Kaarinan kaupunki kiittää lämpimästi vastaajia arvokkaasta palautteesta!