Salon ja Turun välisen rataosuuden riskipuiden poisto etenee Kaarinaan
Väylävirasto on aloittanut riskipuiden poistamisen Salo-Turku rataosan varrella kesällä 2023. Kaarinassa työt alkavat syyskuun aikana Piikkiön suunnalta. Puita poistetaan turvallisuuden parantamiseksi. Puuston poistot liittyvät Helsinki-Turku-radan täsmälliseen junaliikenteen varmistamiseen.
Salon ja Turun välisellä rataosuudella tullaan poistamaan rautatien suoja-alueella sijaitsevia riskipuita. Riskipuiden poisto aloitetaan kesän 2023 aikana ja puiden poisto kestää arvion mukaan vuoden 2023 loppuun saakka.
Rautatien suoja-alueella tarkoitetaan rautatien molemmin puolin sijaitsevaa, 30 metrin etäisyydelle ulottuvaa aluetta reunimmaisen raiteen keskeltä. Puita ja korkeita pensaita joudutaan poistamaan rautatien suoja-alueelta turvallisuuden parantamiseksi. Puiden kaatuminen radalle aiheuttaa merkittävää haittaa rautatieliikenteelle, ja riskipuiden poistolla ehkäistään puiden kaatumista.
- Puita voidaan joutua poistamaan tarvittaessa myös tonteilta, jotka sijaitsevat rautatien suoja-alueella. Tarkastamme tonteilla olevat pihapuut kohdekohtaisesti tontinomistajan pyynnöstä puuston poiston varalta. Maanomistajille ilmoitetaan puuston poistoista erikseen kirjeitse, kertoo projektipäällikkö Kaj Grönqvist.
Radanpitäjänä Väylävirastolla on oikeus poistaa rautatien suoja-alueilta puita ja korkeita pensaita turvallisuuden parantamiseksi. Väyläviraston suorittamista riskipuiden poistoista ei aiheudu maanomistajille erikseen kuluja. Mahdollisista puuston poiston korvauksista sovitaan erikseen maanomistajien kanssa.
Lisätietoja
Ensisijaisesti riskipuiden poistoon liittyvät lisätiedot:
Kaj Grönqvist, maankäytön asiantuntija, RR Management Oy, Etelä-Suomen rataisännöinti, p. 040 573 5266, etunimi.sukunimi@rrm.fi
Urakoitsijan edustaja on:
Mikko Pääskynen, SMP Arboristit Oy, p. 044 989 9370, mikko.paaskynen@smp-arboristit.fi
Väyläviraston tiedote 1.8.2023