Oppimisen ja kasvun tuki

Kolmitasoinen tuki

Lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen järjestetään kolmitasoisesti yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada tukea heti tuen tarpeen ilmettyä osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa. Kaarinan varhaiskasvatuksessa lapsen tuki toteutetaan pääasiassa lapsen omassa ryhmässä. Tukitoimet suunnitellaan pedagogisesti niin, että lapsen osallisuus, oikeus oppia ja toimia osana vertaisryhmää toteutuvat lapsen edun mukaisesti. Ryhmän lasten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjalta tehdään suunnitelmat varhaiskasvatusryhmään.

Kaikki varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset kuuluvat yleisen tuen piiriin. Tarkempi kuvaus kolmitasoisesta tuesta löytyy Kaarinan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmasta.

Konsti Tuen käsikirja

Varhaiserityiskasvatus

Lapsi voi tarvita tukea kieleen ja kommunikaatioon, tarkkaavuuden suuntaamiseen ja/tai ylläpitämiseen, oppimiseen tai jos hänellä on jokin vamma tai pitkäaikaissairaus tai jos hänellä on tarvetta lastensuojelun tukitoimiin.

Tukea tarvitsevalle lapselle tarjotaan varhaiskasvatuspaikkaa mahdollisuuksien mukaan lähipäiväkodista tai perhepäivähoidosta. Tarvittaessa ryhmäkokoa pienennetään tai ryhmään palkataan avustaja. Paljon tukea tarvitsevalle lapselle on mahdollista hakea paikkaa tuetusta ryhmästä.

Lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa suunnitelma siitä, miten ja millaista tukea annetaan. 

Erityisopetus esiopetuksessa

Esiopetuksessa on käytössä tuen kolmiportainen malli. Tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi yksilöllinen opetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja apuvälineet. Lisäksi oppilas voi saada oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädettyä yksilökohtaista opiskeluhuoltoa.

Kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus

Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurin huomioiminen on tärkeää hänen kehityksensä kannalta. Lapsi oppii kieltä vuorovaikutuksessa aikuisten ja toisten lasten kanssa.  Suomen kielen oppimista tuetaan varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta mm. arjen vuorovaikutustilanteissa, pienryhmissä toimimalla ja yksilöopetuksena.   

Erityisopettajat ja toimintaterapeutti

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja työskentelee esiopetuksen, päiväkotien ja perhepäivähoidon tukena. Hän tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä sekä laatii lapsen tuen tarpeeseen liittyviä asiakirjoja yhdessä huoltajien ja varhaiskasvattajien kanssa.

Toimintaterapeutin tehtävänä on tukea ja etsiä yhdessä varhaiskasvattajien ja huoltajien kanssa mielekkäitä keinoja ja menetelmiä, miten edistää lapsen kasvua ja kehitystä. Leikki on toimintaterapian keskeinen menetelmä.

Lapsi voi tarvita tukea itsesäätelyssä, motoriikassa, uusien asioiden oppimisessa ja ymmärtämisessä, keskittymisessä, sekä vuorovaikutus- ja leikkitaidoissa.

Varhaiskasvatuksen johtava erityisopettaja p. 050 373 2538

Varhaiskasvatuksen toimintaterapeutti p. 050 372 0459

Yksiköissä työskentelevät erityisopettajat:

Auranlaakson esiopetus p. 040 683 6818 

Hovirinnan esiopetus p. 040 137 3364 

Hovirinnan päiväkoti p. 040 631 7364 

Kesämäen päiväkoti p. 050 375 6557 

Koriston esiopetus p. 040 137 3364 

Koriston päiväkoti p. 050 314 5291 

Kultanummen päiväkoti p. 040 683 6818 

Kuusiston päiväkoti p. 050 314 6125

Monitoimitalon päiväkoti p. 040 683 6818 

Otavan esiopetusyksikkö p. 040 546 8038

Pihlajanmarjan päiväkoti p. 050 314 5232

Piikkiön yhtenäiskoulun esiopetus p. 040 481 2171 

Piispanlähteen päiväkoti 050 314 6125

Rauvolan päiväkoti p. 040 683 8349

Ristikallion päiväkoti p. 040 652 3549

S:t Karins svenska daghem p. 040 565 9865 

Tienniityn päiväkoti p. 040 481 2171 

Vuorokoti Rinkeli p. 050 373 2515 

 

Kunnallinen perhepäivähoito p. 050 373 2538

 

Jaa