Oppimisen ja kasvun tuki
Kolmitasoinen tuki
Lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen järjestetään kolmitasoisesti yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada tukea heti tuen tarpeen ilmettyä osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa. Kaarinan varhaiskasvatuksessa lapsen tuki toteutetaan pääasiassa lapsen omassa ryhmässä. Tukitoimet suunnitellaan pedagogisesti niin, että lapsen osallisuus, oikeus oppia ja toimia osana vertaisryhmää toteutuvat lapsen edun mukaisesti. Ryhmän lasten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjalta tehdään suunnitelmat varhaiskasvatusryhmään.
Kaikki varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset kuuluvat yleisen tuen piiriin. Tarkempi kuvaus kolmitasoisesta tuesta löytyy Kaarinan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmasta.
Varhaiserityiskasvatus
Lapsi voi tarvita tukea kieleen ja kommunikaatioon, tarkkaavuuden suuntaamiseen ja/tai ylläpitämiseen, oppimiseen tai jos hänellä on jokin vamma tai pitkäaikaissairaus tai jos hänellä on tarvetta lastensuojelun tukitoimiin.
Tukea tarvitsevalle lapselle tarjotaan varhaiskasvatuspaikkaa mahdollisuuksien mukaan lähipäiväkodista tai perhepäivähoidosta. Tarvittaessa ryhmäkokoa pienennetään tai ryhmään palkataan avustaja. Paljon tukea tarvitsevalle lapselle on mahdollista hakea paikkaa tuetusta ryhmästä.
Lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa suunnitelma siitä, miten ja millaista tukea annetaan.
Erityisopetus esiopetuksessa
Esiopetuksessa on käytössä tuen kolmiportainen malli. Tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi yksilöllinen opetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja apuvälineet. Lisäksi oppilas voi saada oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädettyä yksilökohtaista opiskeluhuoltoa.
Alueelliset ja yksiköissä toimivat varhaiskasvatuksen erityisopettajat
Alueelliset varhaiskasvatuksen erityisopettajat toimivat kukin oman alueensa päiväkodeissa.
Koriston, Hovirinnan, Kesämäen ja Pihlajanmarjan päiväkodeissa työskentelevät varhaiskasvatuksen erityisopettajat, jotka toimivat oman yksikkönsä varhaiserityiskasvatuksen asiantuntijoina lasten, huoltajien ja varhaiskasvattajien tukena.
Kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus
Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurin huomioiminen on tärkeää hänen kehityksensä kannalta. Lapsi oppii kieltä vuorovaikutuksessa aikuisten ja toisten lasten kanssa. Suomen kielen oppimista tuetaan varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta mm. arjen vuorovaikutustilanteissa, pienryhmissä toimimalla ja yksilöopetuksena.
Erityisopettajat ja toimintaterapeutti
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja työskentelee esiopetuksen, päiväkotien ja perhepäivähoidon tukena. Hän tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä sekä laatii lapsen tuen tarpeeseen liittyviä asiakirjoja yhdessä huoltajien ja varhaiskasvattajien kanssa.
Toimintaterapeutin tehtävänä on tukea ja etsiä yhdessä varhaiskasvattajien ja huoltajien kanssa mielekkäitä keinoja ja menetelmiä, miten edistää lapsen kasvua ja kehitystä. Leikki on toimintaterapian keskeinen menetelmä.
Lapsi voi tarvita tukea itsesäätelyssä, motoriikassa, uusien asioiden oppimisessa ja ymmärtämisessä, keskittymisessä, sekä vuorovaikutus- ja leikkitaidoissa.
Varhaiskasvatuksen johtava erityisopettaja p. 050 373 2538
Varhaiskasvatuksen toimintaterapeutti p. 050 372 0459
Yksiköissä työskentelevät erityisopettajat:
Hovirinnan päiväkoti p. 040 631 7364
Kesämäen päiväkoti p. 050 375 6557
Koriston päiväkoti p. 050 314 5291
Pihlajanmarjan päiväkoti p. 050 511 4926
Otavan esiopetus p. 040 573 7694
Alueelliset erityisopettajat:
Piispanlähteen päiväkoti ja Rauvolan päiväkoti p. 040 563 8273
Vuorokoti Rinkeli, Auranlaakson esiopetus, S:t Karins svenska daghem ja Hovirinnan förskola p. 050 373 2515
Kuusiston päiväkoti, Monitoimitalon päiväkoti ja Tienniityn päiväkoti p. 050 314 6125
Kultanummen päiväkoti ja Ristikallion päiväkoti p.040 652 3549
Kunnallinen perhepäivähoito p 050 373 2538