Oppimisen ja kasvun tuki
Kolmitasoinen tuki
Lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen järjestetään kolmitasoisesti yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada tukea heti tuen tarpeen ilmettyä osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa. Kaarinan varhaiskasvatuksessa lapsen tuki toteutetaan pääasiassa lapsen omassa ryhmässä. Tukitoimet suunnitellaan pedagogisesti niin, että lapsen osallisuus, oikeus oppia ja toimia osana vertaisryhmää toteutuvat lapsen edun mukaisesti. Ryhmän lasten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjalta tehdään suunnitelmat varhaiskasvatusryhmään.
Kaikki varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset kuuluvat yleisen tuen piiriin. Tarkempi kuvaus kolmitasoisesta tuesta löytyy Kaarinan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmasta.
Varhaiserityiskasvatus
Lapsi voi tarvita tukea kieleen ja kommunikaatioon, tarkkaavuuden suuntaamiseen ja/tai ylläpitämiseen, oppimiseen tai jos hänellä on jokin vamma tai pitkäaikaissairaus tai jos hänellä on tarvetta lastensuojelun tukitoimiin.
Tukea tarvitsevalle lapselle tarjotaan varhaiskasvatuspaikkaa mahdollisuuksien mukaan lähipäiväkodista tai perhepäivähoidosta. Tarvittaessa ryhmäkokoa pienennetään tai ryhmään palkataan avustaja. Paljon tukea tarvitsevalle lapselle on mahdollista hakea paikkaa tuetusta ryhmästä.
Lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa suunnitelma siitä, miten ja millaista tukea annetaan.
Esiopetuksen järjestäminen tuen näkökulmasta
Esiopetuksessa ja esiopetusaikana tukea ohjaa perusopetuslaki.
Esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta ja sen tukea ohjaa edelleen varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Varhaiskasvatus ja siihen kuuluva esiopetus sekä perusopetus muodostavat lapsen kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta johdonmukaisesti etenevän kokonaisuuden ja perustan elinikäiselle oppimiselle. Jokaiselle lapselle suunnitellaan sopivia oppimisen haasteita sekä turvataan tarvittava oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki ja oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt.
Kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus
Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurin huomioiminen on tärkeää hänen kehityksensä kannalta. Lapsi oppii kieltä vuorovaikutuksessa aikuisten ja toisten lasten kanssa. Suomen kielen oppimista tuetaan varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta mm. arjen vuorovaikutustilanteissa, pienryhmissä toimimalla ja yksilöopetuksena.
Erityisopettajat ja toimintaterapeutti
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja työskentelee esiopetuksen, päiväkotien ja perhepäivähoidon tukena. Hän tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä sekä laatii lapsen tuen tarpeeseen liittyviä asiakirjoja yhdessä huoltajien ja varhaiskasvattajien kanssa.
Toimintaterapeutin tehtävänä on tukea ja etsiä yhdessä varhaiskasvattajien ja huoltajien kanssa mielekkäitä keinoja ja menetelmiä, miten edistää lapsen kasvua ja kehitystä. Leikki on toimintaterapian keskeinen menetelmä.
Lapsi voi tarvita tukea itsesäätelyssä, motoriikassa, uusien asioiden oppimisessa ja ymmärtämisessä, keskittymisessä, sekä vuorovaikutus- ja leikkitaidoissa.
Varhaiskasvatuksen johtava erityisopettaja p. 050 373 2538
Esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja p. 040 564 9349
Varhaiskasvatuksen toimintaterapeutti p. 050 372 0459
Yksiköissä työskentelevät erityisopettajat:
Auranlaakson esiopetus p. 040 683 6818
Hovirinnan päiväkoti p. 040 631 7364 ja 050 314 5271
Kairiskulman päiväkoti p. 040 683 8349
Kesämäen päiväkoti p. 050 375 6557
Kultanummen päiväkoti p. 040 683 6818
Kuusiston päiväkoti p. 050 314 6125
Monitoimitalon päiväkoti p. 040 683 6818
Pihlajanmarjan päiväkoti
Piikkiön yhtenäiskoulun esiopetus p. 040 481 2171
Piispanlähteen päiväkoti 050 314 6125
Pikku-Otava esiopetusyksikkö p. 050 314 6125 ja 040 546 8038
Rauvolan päiväkoti p. 040 683 8349
Ristikallion päiväkoti p. 040 652 3549
S:t Karins svenska daghem p. 040 565 9865
Tienniityn päiväkoti p. 040 481 2171
Valkeavuoren päiväkoti p. 040 531 7453
Vuorokoti Rinkeli p. 050 373 2515
Kunnallinen perhepäivähoito p. 050 373 2538