Oppimisen ja kasvun tuki
Kolmitasoinen tuki
Lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen järjestetään kolmitasoisesti yleisenä, tehostettuna tai erityisenä tukena. Varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada tukea heti tuen tarpeen ilmettyä osana varhaiskasvatuksen perustoimintaa. Kaarinan varhaiskasvatuksessa lapsen tuki toteutetaan pääasiassa lapsen omassa ryhmässä. Tukitoimet suunnitellaan pedagogisesti niin, että lapsen osallisuus, oikeus oppia ja toimia osana vertaisryhmää toteutuvat lapsen edun mukaisesti. Ryhmän lasten varhaiskasvatussuunnitelmien pohjalta tehdään suunnitelmat varhaiskasvatusryhmään.
Kaikki varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset kuuluvat yleisen tuen piiriin. Tarkempi kuvaus kolmitasoisesta tuesta löytyy Kaarinan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmasta.
Varhaiserityiskasvatus
Lapsi voi tarvita tukea kieleen ja kommunikaatioon, tarkkaavuuden suuntaamiseen ja/tai ylläpitämiseen, oppimiseen tai jos hänellä on jokin vamma tai pitkäaikaissairaus tai jos hänellä on tarvetta lastensuojelun tukitoimiin.
Tukea tarvitsevalle lapselle tarjotaan varhaiskasvatuspaikkaa mahdollisuuksien mukaan lähipäiväkodista tai perhepäivähoidosta. Tarvittaessa ryhmäkokoa pienennetään tai ryhmään palkataan avustaja. Paljon tukea tarvitsevalle lapselle on mahdollista hakea paikkaa tuetusta ryhmästä.
Lapselle laaditaan yhdessä huoltajien kanssa suunnitelma siitä, miten ja millaista tukea annetaan.
Erityisopetus esiopetuksessa
Esiopetuksessa on käytössä tuen kolmiportainen malli. Tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Tukimuotoja ovat esimerkiksi yksilöllinen opetus, osa-aikainen erityisopetus, avustajapalvelut ja apuvälineet. Lisäksi oppilas voi saada oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa säädettyä yksilökohtaista opiskeluhuoltoa.
Kieli- ja kulttuuritietoinen varhaiskasvatus
Lapsen oman äidinkielen ja kulttuurin huomioiminen on tärkeää hänen kehityksensä kannalta. Lapsi oppii kieltä vuorovaikutuksessa aikuisten ja toisten lasten kanssa. Suomen kielen oppimista tuetaan varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta mm. arjen vuorovaikutustilanteissa, pienryhmissä toimimalla ja yksilöopetuksena.
Erityisopettajat ja toimintaterapeutti
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja työskentelee esiopetuksen, päiväkotien ja perhepäivähoidon tukena. Hän tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä sekä laatii lapsen tuen tarpeeseen liittyviä asiakirjoja yhdessä huoltajien ja varhaiskasvattajien kanssa.
Toimintaterapeutin tehtävänä on tukea ja etsiä yhdessä varhaiskasvattajien ja huoltajien kanssa mielekkäitä keinoja ja menetelmiä, miten edistää lapsen kasvua ja kehitystä. Leikki on toimintaterapian keskeinen menetelmä.
Lapsi voi tarvita tukea itsesäätelyssä, motoriikassa, uusien asioiden oppimisessa ja ymmärtämisessä, keskittymisessä, sekä vuorovaikutus- ja leikkitaidoissa.
Varhaiskasvatuksen johtava erityisopettaja p. 050 373 2538
Varhaiskasvatuksen toimintaterapeutti p. 050 372 0459
Yksiköissä työskentelevät erityisopettajat:
Auranlaakson esiopetus p. 040 683 6818
Hovirinnan esiopetus p. 040 137 3364
Hovirinnan päiväkoti p. 040 631 7364
Kesämäen päiväkoti p. 050 375 6557
Koriston esiopetus p. 040 137 3364
Koriston päiväkoti p. 050 314 5291
Kultanummen päiväkoti p. 040 683 6818
Kuusiston päiväkoti p. 050 314 6125
Monitoimitalon päiväkoti p. 040 683 6818
Otavan esiopetusyksikkö p. 040 546 8038
Pihlajanmarjan päiväkoti p. 050 314 5232
Piikkiön yhtenäiskoulun esiopetus p. 040 481 2171
Piispanlähteen päiväkoti 050 314 6125
Rauvolan päiväkoti p. 040 683 8349
Ristikallion päiväkoti p. 040 652 3549
S:t Karins svenska daghem p. 040 565 9865
Tienniityn päiväkoti p. 040 481 2171
Vuorokoti Rinkeli p. 050 373 2515
Kunnallinen perhepäivähoito p. 050 373 2538