Liikenneturvallisuus

Jokaisen liikenteessä kulkevan käytös, asenne ja muiden huomioon ottaminen luo turvallisen katuympäristön yhdessä kaupungin toteuttamien liikennejärjestelyjen kanssa.

Liikenneturvallisuusratkaisut katualueilla

Liikenneturvallisuuteen liittyviä teknisiä ja rakenteellisia ratkaisuja tarkastellaan ja toteutetaan kaupungin Infrapalveluissa. Tällaisia ratkaisuja ovat esimerkiksi:

  • katutilan järjestelyt, katujen leveydet, jalankulku- ja pyörätiet
  • suojatiet
  • nopeusrajoitukset ja -mittaukset
  • liikennemerkit
  • hidastetöyssyt ja muut ajonopeuksien hidastustoimenpiteet
  • liittymien näkemäalueet
  • katuvalaistus.

Voit tehdä liikenneturvallisuutta koskevia aloitteita ja ehdotuksia sähköpostitse osoitteeseen liikenneturvallisuus@kaarina.fi. Palautteita käsitellään infrapalveluiden liikennepuolella.

Ilmoita normaalia kadun kunnossapitoa koskevat palautteet (liikennemerkki vinossa, rikkinäinen katuvalaisin, näkemäalueen raivaus yms.) tiemestarille tai kaupungin palautepalveluun.

ELY-keskuksen teitä koskevia liikenneturvallisuuspalautteita voi tehdä sähköisesti palautevayla.fi -sivuston kautta.

Suojatiet

Kaarinassa on suojateitä noin 600 kappaletta. Osa niistä on umpinaisella maalauksella merkittyjä suojateitä, joilla pyöräilijät ovat aina väistämisvelvollisia autoilijoihin nähden. Osa suojateistä on katkonaisella maalauksella merkittyjä pyörätien jatkeita, joilla pyöräilijöillä on etuajo-oikeus autoilijoihin nähden. Autoilijoille on näillä pyörätien jatkeilla merkitty väistämisvelvollisuus joko kärkikolmiolla, stop-merkillä tai uudella väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkillä.

Autoilijoiden tulee suojateillä aina antaa esteetön kulku jalankulkijoille. 

Uuden suojatien rakentaminen

Uusia suojateitä rakennetaan aina niihin kohtiin, joissa jalankulku- tai pyöräväylä jatkuu kadun molemmin puolin. Muutoin uuden suojatien tarve arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

Uusia suojateitä ei Kaarinassa nykyään aina tai automaattisesti rakenneta:

  • sellaisiin kohtiin, joissa esimerkiksi sivukadun varressa ei ole jalankulku- tai pyöräväylää eikä katua käytetä kevyen liikenteen läpikulkuun muille alueille
  • jos suojatielle ei ole riittävästi käyttäjiä (esimerkiksi pientaloalueiden lyhyet tonttikadut, joiden varrella on parikymmentä kiinteistöä), kaupungilla on tiedossa kiinteistöjen asukasmäärät ja ikäjakaumat lähtötiedoksi
  • yksittäisten kiinteistöjen ja taloyhtiöiden liittymiin
  • yksittäisten bussipysäkkien kohdalle
  • sellaisiin kohtiin, joihin ei pystytä rakentamaan turvallista suojatietä esimerkiksi näkemäesteiden takia
  • sellaisiin kohtiin, joissa liikennemäärät tai nopeusrajoitukset ovat niin suuret, että tien ylittäminen ei ole turvallista.

Mikäli suojateitä rakennetaan kohtiin, joissa niillä ei ole tarpeeksi käyttäjiä, suojateiden arvostus autoilijoiden keskuudessa vähenee.

On tilanteita ja paikkoja, joissa on turvallisempaa, että jalankulkija on tietoinen kadun ylittämisen riskeistä ja tarkkailee sekä väistää muuta liikennettä ennen kadulle astumista. Tällaisissa paikoissa suojatie antaa jalankulkijoille virheellisen turvallisuudentunteen ja lisää onnettomuusriskejä. Asuinalueilla ja tonttikaduilla liikennemäärät ovat Kaarinassa yleensä niin pieniä, että kadun turvalliseen ylittämiseen on aikaa ja mahdollisuuksia ilman suojatietäkin.

Siirrettävä nopeusnäyttötaulu

Kaupungilla on käytössä kaksi siirrettävää nopeusnäyttötaulua ja liikennelaskin. Nopeusnäytöt asennetaan aloitteiden ja tarpeiden mukaan noin viikoksi kerrallaan paikkoihin, joista halutaan mitattua tietoa ajoneuvojen todellisista nopeuksista tai joissa halutaan muistuttaa autoilijoita oikeasta ajonopeudesta.

Nopeusnäyttötaulu ja liikennelaskin mittaa liikennemäärät ja ajonopeudet. Tietoja käytetään liikennesuunnittelussa apuna asukkaiden palautteisiin vastaamisessa sekä ehdotettujen hidasteiden tarpeellisuuden määrittelyssä.

Siirrettävien nopeusnäyttötaulujen on tarkoitus toimia myös ajonopeuksia hidastavina laitteina. Autoilijoiden ajonopeudet näkyvät heille itselleen sekä muille lähellä oleville, nopeusnäytöt antavat siis kuljettajille välittömän palautteen oikeasta tai väärästä ajonopeudesta. Tämä on keino vaikuttaa autoilijoiden asenteisiin ja käyttäytymiseen liikenteessä.

Tarpeellisia nopeusmittauspaikkoja voi ehdottaa Infrapalveluille sähköpostitse osoitteeseen liikenneturvallisuus@kaarina.fi.

Hidasteiden eli esimerkiksi töyssyjen rakentaminen

Hidastetöyssyjä, korotettuja suojateitä tai korotettuja liittymiä tehdään Kaarinassa hidastustoimenpiteiden pisteytyskriteerien tai erillisten laajempien liikenneturvallisuussuunnitelmien mukaisesti. Tekninen lautakunta on hyväksynyt pisteytyskriteeristön 19.6.2007 §98 ja vahvistanut hidasteiden rakentamisen toimenpiderajaksi 34 pistettä.

Hidasteita kadulle voi ehdottaa sähköpostitse liikenneturvallisuus@kaarina.fi. Myös kaupungin palautepalvelun kautta tulleet aloitteet käsitellään samoilla periaatteilla.

Aloitteen saapumisen jälkeen Infrapalvelut tekee kadulla nopeusmittaukset sekä tarvittavat maastokatselmukset ja laskee sitten kriteerien mukaisen pisteytyksen. Mikäli pistemäärä jää selkeästi alle 34 pisteen, ei hidastetta rakenneta. Mikäli pisteytyskriteerit täyttyvät, Infrapalvelut tekee päätöksen hidasteen rakentamisesta, hidasteen suunnittelu aloitetaan ja kohde otetaan mukaan rakentamisohjelmaan.

Hidasteina voidaan käyttää myös saarekkeita tai kadun kavennuksia. Etenkin tärinälle alttiisiin kohteisiin ei hidastetöyssyjä voida rakentaa vaan on pohdittava muita vaihtoehtoja. Hidasteiden toteutukseen vaikuttaa myös käytössä oleva katutila, kapeille kaduille ei mahdu saarekkeita.

Hidasteiden tarpeellisuuden selvittäminen, hidasteen suunnittelu ja rakentaminen vie aikaa. Toimenpiteitä on usein muutamia jo jonossa, joten vaikka hidaste todettaisiin tarpeelliseksi, se ei ilmesty kadulle kovin nopeasti palautteen antamisen jälkeen. Hidasteita ei myöskään voida rakentaa talviaikaan, koska asfaltoinnit ja tiemerkinnät eivät onnistu talvisin.

Paras hidastustoimenpide satunnaisille ylinopeutta ajaville ovat nopeusrajoituksen mukaisesti ajavat autoilijat. Tavallisella katuverkolla ohittaminen on yleensä hankalaa, joten kun pääosa autoilijoista noudattaa nopeusrajoituksia, se vaikuttaa myös muiden nopeuksiin.

Kaarinan liikenneturvallisuussuunnitelma

Kaarina haluaa tarjota asukkailleen ja muille alueella toimiville turvallisen ja viihtyisän elinympäristön. Pitkän aikavälin tavoitteena on, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti tieliikenteessä. Tavoitteena on myös, että liikkuminen koetaan turvalliseksi kaikissa ikäryhmissä ja kaikilla kulkutavoilla, erityisesti kävellen ja pyöräillen liikuttaessa. Tavoitteiden saavuttamiseksi Kaarina on laatinut laaja-alaisen liikenneturvallisuussuunnitelman 2022.

Kaarinan liikenneturvallisuussuunnitelma valmistui toukokuussa 2022 ja se on hyväksytty kaupunginhallituksessa marraskuussa 2022. Suunnitelma on nähtävissä alla olevan linkin kautta.

Kaarinan liikenneturvallisuustyötä ja laaditun liikenneturvallisuussuunnitelman toteutumista koordinoidaan ja seurataan kaupungin liikenneturvallisuusryhmässä.

Liikenneturvallisuusryhmä

Kaupungissa toimii monialainen liikenneturvallisuusryhmä, joka kokoontuu 2-3 kertaa vuodessa. Ryhmässä käsitellään ja seurataan eri toimialojen liikenneturvallisuusasioita, -toimenpiteitä ja liikenneturvallisuuteen liittyviä tapahtumia yleisemmällä tasolla. Liikenneturvallisuustyötä tehdään eri toimialoilla osana päivittäistä työtä.

Ryhmässä on jäseniä kaupungin infrapalveluista, kaavoituksesta, kouluista, varhaiskasvatuksesta, nuorisopalveluista ja hallintopalveluista. Lisäksi ryhmässä on mukana edustaja Varhasta, ELY-keskuksesta, Liikenneturvasta, pelastuspalveluista ja Valoniasta.

Jaa