Kuljettaja vastaa käytöksestään liikenteessä

Julkaistu: 20.6.2023 | Päivitetty: 22.8.2023

Kaupunki saa paljon palautetta erilaisista autoilijoiden ja mopoilijoiden aiheuttamista häiriöistä ja vaaratilanteista pyöräteillä Kaarinassa. Usein kysytään: kuka vastaa, kun jotain tapahtuu? 

 

Kaupungin vastuut

Erittäin monissa asukkaiden lähettämissä palautteissa vastuuta väärässä paikassa mopoilusta ja autoilusta koitetaan antaa kaupungille tai joillekin yksittäisille kaupungin työntekijöille.

Usein palautteissa kysytään, kuka vastaa, jos mopoilija tai autoilija ajaa jonkun lapsen päälle pyörätiellä. Vastuussa ei silloin ole kaupunki vaan ajoneuvon kuljettaja. Kaupunki ei vastaa yksittäisen moottoriajoneuvon kuljettajan, ei mopoilijan eikä autoilijan, liikennekäytöksestä tai liikennesääntöjen noudattamatta jättämisestä. Vastuu sääntöjen noudattamisesta on ajoneuvon kuljettajalla, valvonta- ja sakotusoikeus vain poliisilla.

Yleinen katu- ja liikenneympäristö ei ole leikkipaikka mopoilijoille, autoilijoille eikä myöskään lapsille. Kaduilla ja pyöräteillä liikkuvia kaikkia tienkäyttäjiä koskevat yleiset liikennesäännöt ja turvallinen liikenneympäristö saadaan aikaiseksi vain yhteispelillä.

Kaupunki toteuttaa kadut ja pyörätiet siten, että liikennesääntöjä noudattamalla siellä on mahdollista ja turvallista kulkea sujuvasti. Kaupunki myös tiedottaa liikenneturvallisuusasioista eri yhteyksissä eri tahojen toimesta. Kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus on opetella säännöt, noudattaa niitä ja huomioida muut tiellä liikkujat.

Mopon kuljettaja ja mopoilijan vanhemmat

Mopon kuljettamiseen vaaditaan 15 vuoden ikä ja mopokortti. Mopon kuljettaja on liikenteessä moottoriajoneuvon kuljettaja, jonka velvollisuudet, oikeudet ja vastuut ovat jokseenkin samat kuin auton kuljettajalla.

Vanhemmilla on valvontavastuu alle 18-vuotiaista huollettavistaan. Mopo ei ole lelu, jonka voi antaa lapselleen ja sen jälkeen päästää lapsensa leikkimään muun liikenteen joukkoon. Vanhempien kiinnostus ei saa loppua siihen hetkeen, kun mopo luovutetaan nuoren käyttöön.

Mopo on monille nuorille hyvä ja tarpeellinen kulkuväline itsenäiseen liikkumiseen. Useimmat nuoret ovat jo vastuullisia ja sääntöjen mukaan ajavia kuljettajia. Kaikkien mopoilijoiden ja heidän huoltajiensa tulee kuitenkin huolehtia siitä, että liikennesäännöt, oikeanlainen liikennekäytös ja muiden huomioon ottaminen on mopon kuljettajalla hallussa ja vastuut tiedossa.

Paljon asiallista tietoa sekä mopoilijoille että mopon nuorelleen hankkiville vanhemmille löytyy Liikenneturvan "Mopolla liikenteessä" -tiedotteesta.

Nuorten liikenneturvallisuus Kaarinassa

Onnettomuustilastoissa Kaarinassa korostuu pyöräilijöiden ja mopoilijoiden onnettomuudet. Ikäryhmittäin tarkasteltuna korkein onnettomuusriski on 15-17 -vuotiailla ja riskiluku on selvästi korkeampi kuin maakunnassa keskimäärin.

Kuka nuori tai nuoren vanhempi haluaa näihin tilastoihin mukaan? Tästä kannattaa kotona keskustella ja osoittaa välittämistä tarvittaessa myös mopoilua rajoittamalla. Mopo-onnettomuuksissa tulee helposti sekä henkilö- että omaisuusvahinkoja. Mikäli mopoilija aiheuttaa vahinkoa muille ajamalla esimerkiksi laittomasti pyörätiellä, tulee mukaan myös muita seuraamuksia.

Kaarinan kaupunki tekee parhaansa myös nuorten liikenneturvallisuuden parantamisessa. Nuorisopalveluiden toiminnassa ja kouluissa liikennesääntöjä opetetaan ja kerrataan ja nuoria pyritään ohjaamaan oikeanlaiseen liikennekäyttäytymiseen. Myös poliisia on pyydetty valvomaan mopoilua asukaspalautteiden perusteella.

Mopoilusta vaaratilanteita muulle liikenteelle ja häiriötä asukkaille

Turha mopoilla leikkiminen liikenteessä autojen seassa on erittäin vaarallista ja aiheuttaa häiriötä myös ympäristön asukkaille. Keuliminen ja ylinopeudet eivät kuulu yleisille kaduille. Kaarinassa katuverkolla nopeusrajoitukset ovat pääsääntöisesti 30-40 km/h, mopojenkin tulee noudattaa nopeusrajoituksia.

Mopoilijoiden suosiossa on jo pidempään ollut esimerkiksi Rakentajantien varressa oleva teollisuusalue. Kyseessä on alue, jossa raskasta liikennettä on todella paljon. Isoista autoista kadulla pyörivien mopojen havaitseminen on haastavaa ja mahdollisissa onnettomuustilanteissa seuraukset mopoilijalle olisivat vakavat. Ilta-aikaan mopokokoontumiset ovat aiheuttaneet myös häiriötä lähistön asukkaille. Kaupungin vaikutusmahdollisuudet tällaisten häiriöiden vähentämiseen ovat vähäiset, poliisiin on oltu yhteydessä ja ollaan jatkossakin. Hidasteita kaupunki ei tee raskaan liikenteen käyttämille teollisuusalueille, joissa normaalin liikenteen nopeudet eivät ole ongelma. Joillekin mopoilijoille hidastetöyssyt saattavat olla vain lisämauste temppuiluun, mopojen äänitasoa ne eivät laske.

Auton kuljettajat

Osalle autoilijoista on palautteiden mukaan myös epäselvää, saako jalkakäytävillä, puistokäytävillä ja pyöräteillä ajaa autolla. Ei saa. Autoilla ei saa oikaista pyörätien kautta mistään, ei vaikka se pyörätie olisi lyhyin reitti omalta tontilta isommalle kadulle. Autoille on rakennettu selkeät ajoradat kaikkiin sellaisiin kohteisiin, joihin autoilla tulee päästä.

Pyöräteitä ja muita vastaavia väyliä ei ole mitoitettu autoille. Liikennemerkit osoittavat kävelylle ja pyöräilylle varatut väylät, niitä ei tarvitse erikseen rajata puomeilla pois autoilijoiden käytöstä. Liikennemerkit ovat myös määräävämpiä kuin auton navigaattori. Joten jos navigaattori ohjaa pyörätielle, se on väärässä ja laillinenkin reitti autoilijalle varmasti löytyy.

Mahdollisessa onnettomuustilanteessa vastuutahon selvittäminen ei ole vaikeaa, jos autolla on ajettu pyörätiellä.

Puomi- ja ajoestetoiveet pyöräteille

Kaupungille tulee miltei päivittäin palautteita koskien mopoilla ja autoilla ajamista pyöräteillä ja puistokäytävillä. Ongelmia on sekä asuinalueilla, keskeisillä vilkkailla puistoalueilla että koulujen lähistöillä.

Kävelylle ja pyöräilylle tarkoitetut viralliset väylät merkitään liikennemerkeillä, jotka jokainen mopoilija ja autoilija varmasti tunnistaa. Kaikkia kapeita puistopolkuja ei merkitä liikennemerkein pyöräteiksi, mutta mopoilulle ja autoilulle niitä yleensä leikkipaikoille, puistoihin tai metsiin johtavia reittejä ei silti ole tarkoitettu.

Kaarinassa kaupungin katuverkolla mopojen paikka on ajoradalla, ei pyöräteillä. Sallituista moporeiteistä löydät lisätietoja kaupungin mopoilun sivuilta.

Kaupungin ei ole rakenteellisesti mahdollista poistaa mopoilumahdollisuutta pyöräteiltä

Usein palautteissa toivotaan puomeja tai betoniporsaita, jotta mopot eivät pääsisi ajamaan puistokäytävillä tai pyöräteillä. Pyörätiellä pitää kuitenkin pystyä ajamaan polkupyörällä ja kulkemaan lastenvaunuilla. Tällaista sallittua liikkumista kaupunki ei halua tai aio estää, pikemminkin kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi väyliä pyritään tekemään mahdollisimman sujuviksi ja esteettömiksi.

Kaikenlaiset esterakennelmat pyöräteillä ovat väylien laillisille käyttäjille liikenneturvallisuusriski. Betoniporsaita tai kiviä ei käytetä pyöräteillä ajoesteinä. Puomien ongelma on se, että mopot mahtuvat valitettavasti aivan samasta raosta kuin sallitutkin kulkuvälineet. Puomeilla ja pollareilla pystytään estämään vain autojen, isompien mönkijöiden ja kunnossapitokaluston kulkemista.

Mopoilu ja autoilu pyöräteillä ei ole sallittua, vaikka puomeja tai pollareita ei esteenä olisikaan.

 

Liikenneturvallista kesää

toivottaa Kaarinan kaupunki

Tämä liikennemerkki kertoo, että kyseessä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Jatkossa näiden merkkien alle on tulossa myös kaksisuuntaisuudesta kertova lisäkilpi. Autoilu ja mopoilu esimerkiksi näin merkityillä väylillä ei ole sallittua.

Jaa