Miksi en pääse lääkärille? – hoitajavetoinen malli herättää kysymyksiä Kaarinassa
Kaarinan terveyspalveluissa otettiin 1.3.2022 käyttöön hoitajavetoinen malli. Kiireetöntä ajanvarausta koskeva malli tarkoittaa, että asiakas pääsee suoraan parhaiten asiansa osaavalle taholle. Lääkärille pääsee edelleen silloin kun se on arvioitu parhaaksi hoitopoluksi. Lääkäreiden työnkuva ei ole muuttunut, vaan he tekevät vastaanottotyötä kuten ennenkin. Lääkärille pääsyä on alkuvuonna hidastanut koronatilanne sekä lääkäripula. Hoitajavetoinen vastaanotto ei ole vaikuttanut lääkärille pääsyyn. Kaarinalaiset voivat esittää uuteen malliin liittyviä kysymyksiä 1.4.2022 saakka. Asiantuntijat vastaavat kysymyksiin koosteessa, joka julkaistaan huhtikuussa.
Uusi hoitajavetoinen malli tähtää siihen, että asiakas saa tarvitsemansa palvelun ja juuri silloin kun se on hänen terveytensä kannalta oleellista. Kun asiakas ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, hoitaja tekee syvällisen haastattelun, jossa kartoitetaan tilanne kokonaisvaltaisesti ja tulevaisuuteen satsaten. Hoitaja voi ottaa asiakkaan vastaan itse tai ohjata hänet eteenpäin parhaiten tilanteeseen sopivalle taholle.
Muun muassa pitkäaikaissairauksien hoidossa omahoito on kivijalka, ja Käypä hoito -suosituksissa pidetään tärkeänä moniammatillista ohjausta potilaan tueksi. Kokonaisvaltainen hoito ei voi toteutua vain lääkärin työnä vaan tarvitaan laajempaa osaamista.
Herra X ei käynyt lääkärissä – polvikipu ja elämänlaatu paranivat tiimityönä
Herra X:n polvi, jossa aiemmin on todettu lievää kulumaa, on kipeytynyt niin, että kauppareissut ovat harmittavaisia ja rappuset ovat erityisen hankalia kulkea alaspäin. Herra X on ikäihminen, joka asuu yksin kotona Kaarinassa.
Asiakkaan hoitopolkuun osallistuu monitahoinen asiantuntijaverkosto, tiimi, johon voi kuulua esimerkiksi hoitaja, lääkäri, sosiaaliohjaaja ja fysioterapeutti. Tässä kuvitteellisessa tapauksessa kerromme, miten asiat etenevät ja miten asiakkaasta huolehditaan ensimmäisestä yhteydenotosta alkaen.
Hoitajavetoisessa mallissa ammattitaitoinen hoitaja, joka vastaa asiakkaan soittoon, haastattelee häntä laajasti saadakseen kokonaiskäsityksen tilanteesta. Hoitaja päättää antaa herra X:lle ajan fysioterapeutin suoravastaanotolle ja merkitsee itsensä yhteyshenkilöksi. Fysioterapeutti tutkii herra X:n ja neuvoo miten vaikeutunutta nivelrikkopolvea voi harjoittaa. Samalla herra X saa hoitotarvikejakelusta lyhytaikaiseen lainaan polvituen ja kepin sekä ohjeet kipulääkkeen tehostettuun käyttöön. Fysioterapeutti konsultoi lääkäriä uuden röntgenkuvan tarpeesta ja pyytää uusimaan kipulääkereseptin. Tarvittaessa konsultoiva lääkäri tulee saman tien vastaanotolle tutkimaan polvea.
Fysioterapeutille herää huoli kotona pärjäämisestä nyt kun liikkuminen on vaikeutunut. Hän ohjaa herra X:n ikääntyvien ohjattuun liikuntaryhmään ja laittaa viestin ikääntyneiden palveluihin palveluohjaajalle, joka järjestää kotikäynnin palvelutarpeen arvioimiseksi.
Puhelimeen vastanneelle hoitajalle sovitaan kontrolliaika, jolloin herra X kuulee röntgenvastauksen. Samalla tulee esille myös madaltunut mieliala, kun harrastukset ovat jääneet ja elämänpiiri kaventunut liikkumisen vaikeuduttua. Omahoitaja sopii jatkoksi tukea antavista keskusteluista omalla vastaanotollaan herra X:n kanssa.
Millainen on hoitajavetoinen malli?
Hoitajavetoinen malli on esitetty tarkemmin liitteessä. Esitys on koottu muun muassa terveydenhuollon palautekanavien kautta tulleiden kysymyksien perusteella.
Tutustu Kaarinan terveyspalveluiden hoitajavetoiseen malliin
Kysy ja me vastaamme
Kaarinalaisilla on mahdollisuus kysyä hoitajavetoisesta mallista ja sen vaikutuksista omaan terveydenhuoltoon. Kysymyksiä voi jättää sähköisen lomakkeen kautta 1.4.2022 saakka. Asiantuntijamme vastaavat kysymyksiin koosteessa, joka julkaistaan huhtikuussa. Kysymykset huomioidaan uuden mallin kehittämistyössä.