Näin käytät esi- ja alkuopetuksen Digipolkua

digipolku

Näin käytät esi- ja alkuopetuksen Digipolkua

Esi- ja alkuopetuksen digipolku on valtakunnallisten tavoitteiden pohjalta Kaarinan digiympäristöön laadittu digitaitojen oppimisen kokonaisuus 0.-2.luokilla. Kokonaisuus on laadittu erityisesti koulun digiympäristöä silmällä pitäen, mutta suurin osa opetus- ja oppimateriaalista on hyödynnettävissä esiopetuksessa. 

Opettajan opas on opettajan avuksi luotu materiaali, jossa on eritelty opittavat digitaidot ja kerrottu ennen kaikkea se, miten tavoitteisiin päästään. Opettajan opas on niin esi- kuin alkuopetuksen opettajien käytössä.

Koulussa oppilas alkaa suorittamaan digitaitomerkkejä ja 1.-2.luokilla niitä kerätään omaan arviointijunaan. Arviointijunan käyttö on tehty oppilaalle helpoksi, sillä sen käyttöön ei tarvita luku- eikä kirjoitustaitoa. Opettaja, katso alta ohjeet digipolun käyttöön luokkasi kanssa.

 

Ota Digipolku haltuun seuraavien ohjein:

 

1. VALMISTELUT

1.1. Tutustu oppimistavoitteisiin

Aloita tutustumalla oppimistavoitteisiin. Oppimistavoitteissa on määritelty, mitä digitaalisia perustaitoja oppilaiden tulisi hallita 3. luokalle siirryttäessä. Oppimistavoitteita aletaan seuraamaan vasta koulussa, joten esiopetuksessa tavoitteita voi tarkastella suuntaviivoina kouluun siirtymistä ajatellen. Oppimistavoitteet on luotu valtakunnallisia tavoitteita seuraten ja Kaarinan koulujen digiympäristöön räätälöiden.

1.-2.luokalla opeteltavia digitaitoja on yhteensä 18 kappaletta. Monet taidoista ovat hyvin pieniä perusasioita ja taidot myös kytkeytyvät monelta osin toisiinsa. Voi siis olla, että jonkun tunnin aika tulee opeteltua neljä eri taitoa, kun taas jotakin toista taitoa harjoitellaan vähitellen kahden vuoden aikana.

Oppimistavoitteet 0.-2.lk Digipolku

1.2. Ota Qridi haltuun

Kun uusia taitoja opitaan, oppilaat pääsevät keräämään niistä merkintöjä omaan digipassiinsa. 1.-2.luokilla digipassina toimii Qridin arviointijuna. Arviointijunan käyttö on tehty oppilaalle helpoksi, sillä sen käyttö ei vaadi luku- eikä kirjoitustaitoa. Opettaja pääsee Qridiin suoraan Deskusta ilman erillistä kirjautumista. Alla on ohjeet, miten otat opettajana Qridin käyttöön itsellesi ja luokallesi.

 

2. OPPIMINEN

Opettajan avuksi on luotu opettajan opas, jossa on eritelty opittavat digisisällöt ja kerrottu ennen kaikkea se, miten tavoitteisiin päästään. Opettajan oppaan ohjeista on pyritty tekemään konkreettiset, jotta digitaitojen opettaminen olisi niitä avulla mahdollisimman helppoa omasta taitotasosta riippumatta. Yhdistä digitaitojen oppiminen muuhun oppimiseen, niin taitojen harjoittelusta tulee tehokasta ja mielekästä. 

Opeta taitoja Opettajan oppaan avulla:

 

3. ARVIOINTIJUNAN KÄYTTÖ

Kun digitaitoja on harjoiteltu ja omaksuttu, oppilaat merkkaavat opitut taidot Qridin Arviontijunaan, josta muodostuu oppilaan digitaitopassi. Arviointijunassa yksi vaunu on aina yksi digitaito. Vaunuista näkee, mitä digitaitoja on jo opittu ja mitkä taidot vaativat vielä harjoitusta.

Oppilaille arviointijunan käyttö on tehty mahdollisimman helpoksi. Arviointijunan käyttö ei vaadi tunnuksia eikä luku- tai kirjoitustaitoa. Oppilaat pääsevät omaan arviointijunaansa suoraan qr-koodilla ilman kirjautumista. Arviointijunassa sisällöt voi kuunnella, joten oppilaan ei tarvitse osata lukea. Sisältöjen ymmärtämiseen oppilaat tarvitsevat kuitenkin aikuisen tukea, joten käyttäkää arviointijunaa aina yhdessä.

Opettajan roolina on luoda Qridiin luokka, auttaa oppilaita arviointijunan käytössä ja seurata oppilaiden kehittymistä. Opettajana pääset Qridiin suoraan kätevästi Deskun kautta ilman erillistä kirjautumista. Voit miettiä, käydäänkö Qridissä aina kunkin opitun taidon jälkeen tekemässä heti merkinnät ja itsearviointi vai onko toimivampaa käydä Qridissä harvemmin ja täyttää useampi digitaito kerralla.

 

4. SEURANTA

Opettajalle Qridi toimii seurantavälineenä, mitä taitoja luokka on jo harjoiteltu ja mitä taitoja on vielä 1.-2.luokkien aikana harjoiteltavana. Opettaja voi tarkastaella myös yksittäisen oppilaan taitojen karttumista. Katso alta ohjeet, miten arviointijunaa käytetään. 

*Vink* Qridin materiaalit –sivuilta voit tulostaa arviointijunan vaunuja ja tehdä niistä digijunan luokan seinällä. Näin luokan digitaitojen karttumista voidaan seurata koko luokan kanssa yhdessä ja konkreettisesti.

Qridi-palvelu on käytössäsi kokonaisuudessaan laajemminkin kuin vain digipolun arviointijunan osalta. Voit halutessasi hyödyntää Qridiä opetuksessasi monella tapaa. Qridi alkuopetuksessa –sivulta löydät vinkkejä Qridin hyödyntämiseen 1.-2.luokan aikana.

Jaa