Tekoäly opetuksessa: ohjeita opettajille
Tekoälyn käyttö opetuksen tukena: tietoa, materiaaleja ja ohjeita
Tekoälyn toimintaperiaatteiden ymmärtäminen ja taito käyttää tekoälypalveluja tarkoituksenmukaisesti ovat peruskoulun ja lukion oppilaille olennaisia kansalaistaitoja. Tekoälytaidot ovat keskeisiä tulevaisuuden opiskelutaitoja ja työelämätaitoja sekä välttämättömiä kykyjä toimia yhteiskunnassa aktiivisena ja vastuullisena kansalaisena.
Tekoälypohjaiset tekstintuottajat tarjoavat huomattavia etuja oppituntien suunnittelussa. Niiden avulla voidaan laatia tuntisuunnitelman perusrakenne, tutkia uusia lähestymistapoja opetettaviin aiheisiin sekä tuottaa harjoitustehtäviä ja eriyttävää materiaalia oppilaille. Kuvia tuottavat tekoälyt ovat hyödyllisiä esimerkiksi PowerPoint-esitysten kuvituksessa, ja niiden avulla tuotettuja kuvia voidaan käyttää keskustelua herättävien materiaalien tai kuva-analyysien pohjana. Suunnitelmia ja kuvia laadittaessa on suositeltavaa tarkentaa pyyntöjä ja pyytää korjattuja versioita, kunnes lopputulos on tyydyttävä ja toimii vähintäänkin oman työn pohjana.
Generatiiviset tekoälyt ovat herättäneet merkittäviä huolenaiheita opetussektorilla. Näiden teknologioiden väärinkäytön riski oppilaiden keskuudessa voi vaikeuttaa plagioinnin havaitsemista. Tästä syystä on välttämätöntä ohjata oppijoita generatiivisten tekoälyjen vastuullisessa käytössä sekä painottaa kriittisen ajattelun ja syvällisen ymmärtämisen tärkeyttä.
Lainsäädäntöä, asetuksia ja suosituksia
- Opetushallituksen tekoälysuosituksien julkaisun pitäisi tapahtua kevään 2025 aikana. Suosituslinkki ja tiivistelmä suosituksista päivitetään tälle sivulle heti julkaisun tapahduttua. Aiheesta löytyy lisätietoa täältä
- Euroopan komission tuottama materiaali: Tekoälyn käytön eettiset ohjeet
- Euroopan unionin Tekoälysäädös
Materiaaleja
- Kaarinan digipedagogi Mikael Vaalgamaan tuottama materiaali, jota hän on käyttänyt kouluttaessaan Kaarinan opetushenkilöstöä. Käy materiaali läpi varsinkin, jos et vielä ole päässyt koulutuksiin mukaan. Löydät linkin myös sivun alaosasta
- Faktabaarin Tekoälyopas opettajille-sivusto antaa koulutuksen järjestäjille, opettajille ja myös oppijoille perustietoa tekoälyn toiminnasta, mahdollisuuksista ja rajoituksista, eettisistä haasteista, hyöty- ja väärinkäytöstä, tekoälypedagogiasta ja tekoälylukutaidosta
- Innokas-verkosto on tuottanut digitaalisen materiaalin, jonka avulla voi käydä oppilaiden kanssa läpi tekoälyn mahdollisuuksia ja huomioitavia asioita
- Generation AI -hanke on tuottanut opettajille materiaaleja, jotka havainnollisesti ja käytännönläheisesti esittelevät koneoppimisen ja algoritmien muodostumisen opetusta hankkeen omilla Opetettava kone ja Somekone -työkaluilla
- eNorssin tekoälyoppaan luvusta 4 Löydät esimerkkejä siitä, miten oppilaille voi opettaa tekoälystä ja luvusta 5 uudentyyppisistä, tekoälyn käytön huomioivista tehtävistä
- Tehtävät tekoälyaikakauteen (Lappeenrannan kaupungin Eduks, Kuopion lukiotoimi ja Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia) esittelee kymmenen tapaa tarjota opiskelijoille tehtäviä, joissa huomioidaan tekoälyn läsnäolo
- Critical-hankkeen oppimateriaalit mm. kriittisen medialukutaidon opettamiseen.
Mahdollisuuksia:
- Tekoälyn toiminnan ymmärtäminen ja käyttö ovat osa yleissivistystä
- Tekoälypalveluista voivat hyötyä monin tavoin niin opettajat kuin oppijatkin
- Opetushenkilöstöllä on Kaarinassa käytössä Copilot-tekoälypalvelu sekä tekoälyominaisuuksia muissa sovelluksissa. Oppilailla on opetusverkon tunnuksella käytössä pieni määrä verkkopalveluita, joissa voi hyödyntää tekoälyominaisuuksia (esim. kuvan generointi)
Huomioitavaa:
- Älä luota sokeasti tekoälyn tuottamaan sisältöön, se saattaa olla virheellistä tai vinoutunutta
- Älä syötä tekoälylle henkilötietoja, salaisia tietoja tai oppilaiden tuottamaan materiaalia.
- Tekoälyllä tuotettu sisältö voi vaikuttaa aidolta: kriittinen medialukutaito on erittäin tärkeää!
- Käytä opetuksessa vain hyväksyttyjä palveluita
- Informoi käyttäjiä tekoälyn käytöstä
- Älä syötä tekijänoikeussuojattua materiaalia tekoälylle