Ikääntyneiden liikunta

Kaarinalaisia ikääntyneitä henkilöitä kannustetaan liikkumaan monipuolisesti. Erityisesti jalkojen lihasvoima on tärkeä oman liikkumiskyvyn ylläpidossa.

Ajankohtaista

Syysliike 2022 - kaikille avoin ulkoilutapahtuma Kaarinan keskusurheilukentällä to 6.10. klo 13-15
Ohjelmassa muun muassa:
- Yhteinen alkuverryttely
- Pihapelejä (mölkky, boccia, sovellettu kroketti)
- Liikkumishaaste kentän ympäri
- Ulkokuntolaiteopastusta

Säänmukainen varustus ja oma juomapullo mukaan. Tapahtuma järjestetään osana valtakunnallista vanhusten viikkoa, yhteistyössä ammattiopisto Livian kanssa.

Wertaisliikuttajatoiminta ja ryhmät

Wertaisliikuttajat ohjaavat erilaisia ikääntyvien matalankynnyksen ryhmiä ja toimivat avustajina ja tsemppareina ikääntyneille.
Wertaisliikuttajille järjestetään vuosittain koulutusta. Koulutuksia järjestetään Turun seudun kuntien yhteistyönä sekä Kaarinan omina koulutuksina.
Jos olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena Wertaisliikuttajana, esimerkiksi kuntosalikaverina, ulkoiluystävänä tai uimakaverina, ota yhteyttä erityisliikunnan suunnittelija Petteriin, p. 050 373 2641.

Wertaisliikuttajaryhmät syksy 2022

Omatoimiliikuntaa

Kaarinassa on paljon mahdollisuuksia omatoimiseen liikuntaan.

Kaarinassa on monipuoliset ulkoilu- ja retkeilymahdollisuudet, moni reiteistä on helppokulkuisia ja osa esteettömiä.  Liikuntarajoitteiset voivat myös lainata Hippo Campe -maastopyörätuolia retkille.  

Löydät tietoa kuntoradoista, ulkokuntoilulaitteista ja kuntoportaista tästä,
Hovirinnan rantapuiston ulkokuntoilu- ja tasapainoalue, on suunnattu erityisesti ikääntyneille. 

Asiakkaita palvelevat viihtyisä uimahallimme sekä useat kuntosalit, joista Visiitti on suunnattu toimintakyvyltään heikentyneille ikääntyneille.

Netin kautta voit myös jumpata ja voimistella silloin kun itselle sopii, katso kohta Virtuaalijumpat ja etäliikunnanohjaus, löydät myös Kaikille sopivaa tuolijumppaa netissä.  

Katso tästä viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille.

65+ -kortti omatoimiliikuntaan

65+ -kortin avulla liikut edullisesti omatoimisesti kaupungin uimahallissa sekä kuntosaleilla. Kortin voi lunastaa 65-vuotta täyttänyt kaarinalainen. 

Visiitin esteettömällä kuntosalilla on helpot ilmanpaineella toimivat laitteet

Visiitin kuntosalin helppokäyttöiset laitteet on suunnattu ikäihmisille sekä toimintakyvyltään heikentyneille henkilöille, pitkäaikaissairaille ja vammaisille. Opastusvuorot tiistaisin, katso lisää Visiitin kuntosalin -sivuilta.

WertaisWeska - jumppaohjelmat ja välineet avuksi esim. vapaaehtoisohjaajille ja omatoimijumppaan

WertaisWeskan jumpat sopivat kotona tai yksikössä, kerhossa, tai jumppatuokiossa jumpattavaksi.
Weska on kehitetty erityisesti vapaaehtoisohjaajien avuksi. 
Weska sisältää 6kpl valmiita kuvitettuja jumppaohjeita sekä kuminauhoja ja palloja.
Turun seudun kunnissa on Wertaisweskoja lainattavaksi eri vapaaehtoistoimijoiden liikuntatoimintaan.
Järjestämme myös koulutusta Wertaisweskan käytöstä, esim.  Wertaisliikuttajille, yhdistysten liikuntavastaaville sekä urheiluseurojen ja ikääntyneiden päivätoimintaa ohjaaville kuntakohtaisesti. WertaisWeskan jumppaohjelmat ovat suunnitellut Turun seudun ikääntyneiden ja soveltavan liikunnan vastaavat ja ne on suunnattu erityisesti ikääntyneille. Ohjelmissa löytyy vaihtoehtoliikkeet; seisten, tuoli tukena tai tuolilta tehtäväksi. Malleina ovat toimineet Wertaisliikuttajat.
Weska on yhteistyössä Rajatonta Liikuntaa Turun seudulla - kuntien ja Lounais-Suomen Liikunnan ja Urheilu, LiikUn, kanssa. Jumppavideot löytyy Youtubesta, hakusanaksi Liiku wertaisweska 
Alla tulostettavat jumppaohjeet. Weskoja on lainattavana Vaparissa sekä Pontelassa,

Woimareppu

Woimareppuun on kerätty liikuntaohjeita ja helppokäyttöisiä liikuntavälineitä voiman ja tasapainon hankintaan.

Reppua on mahdollista lainata esim. oman yhdistyksen tai taloyhtiön yhteiskäyttöön. Mikäli kiinnostuit repusta, niin ole yhteydessä Vapariin.

Ohjatut ikääntyvien liikuntaryhmät

Katso lisää liikuntamahdollisuuksista sekä eri tahojen järjestämästä toiminnasta kohdasta Ikääntyneiden liikuntaryhmät.

Pelialue löytyy Hovirinnan rantapuistosta ulkokuntoilulaitteiden vierestä

Kävely kevyemmäksi

Erityisesti jalkojen lihasvoiman harjoittaminen on tärkeää ikääntyville, jotta oma kävely- ja liikkumiskyky pysyisi yllä mahdollisimman pitkään. Linkin takaa löydät helpon kotijumppaohjeen, jonka avulla voit parantaa jalkojesi voimaa ja kestävyyttä.

Penkkilenkki Veteraanipuistossa

Jumppakortteja kiinni penkeissä Veteraanipuistossa.
Puisto löytyy Voivalantien varresta terveyskeskusta vastapäätä.

Jaa